36 Idei de cadouri creative pentru ea și el
December 21, 2016
Matematica femeii între standarde și ea
January 16, 2017

Generația Millennials în metrou

Intru în metrou, mă așez pe un scaun și aștept să pornească. De regulă scot telefonul și găsesc ceva interesant de citit, dar acum prefer să aștept să ajungă la Victoriei fără să fac asta și stau ca pe vremea când netul era scump și Facebook-ul mai puțin popular. La stația următoare intră un grup de fete, aparent studente. Le admir ținutele și mă amuz când îmi aduc aminte de ținutele mele din facultate, când nu știam de Pinterest, nu erau atât de multe site-uri de modă și emisiuni din care afli dacă ai stil. Nu zic că mă îmbrăcam prost, dar dacă mi-aș aranja acum garderoba, ar arăta mult mai bine, atât spun.

Revenind la fete. Le privesc și îmi dau seama ce înseamnă accesul la informație mai devreme. Vorbesc despre Facebook de când au intrat. Una dintre ele îi explică celeilalte ce ar trebui să facă ca să aibă un profil mai vizibil. Habar n-are că predă o lecție de marketing în acel moment și îmi dau seama că nu e doar o fată frumoasă, care are probabil ziua și selfie-ul, dar știe și cum stă treaba cu audiența și așteptările ei. Dacă ar fi știut ea cât munceau advertiserii înainte, ca să aibă acces la aceste informații… Știe despre consumerism mai multe decât ar putea scrie într-un status inteligent, iar brandingul personal îi este mai familiar decât materia pricipală de la facultate (presupun). Ele fac parte din generația Y, The Millennials (cei născuți între 1982 și 2004), din care fac și eu parte. Diferența dintre mine și ele, e că eu sunt printre primele rânduri de Millennials și nu am aterizat în era telefonului mobil și a internetului accesibil. Pentru generația mea a început ca un moft scump, iar pentru ele ca o necesitate.

O doamnă trecută de 50 de ani le privește încruntată, aparent deranjată de discuția lor ”superficială”. Ridică o sprânceană și mă ajută să deduc cam ce gândește despre ele. Pură mostră de conflict între generații. Apoi, mă gândesc la ai mei, care, nici în prezent, nu înțeleg treaba asta cu copywritingul și cu social media management prin care îmi câștig pâinea. Pentru ei reperele sunt ”siguranța” locului de muncă și a banilor. Generația noastră n-are acces la această ”siguranță”, dar noi avem libertatea de exprimare și accesul la informație. Poate acesta e prețul plătit, nu știu! Vorbind despre caracteristicile generației Y, deși suntem diferiți de ceilalți din alte generații, deși suntem mai narcisiști și mai liberali, am adus totuși ceva nou, pe lângă era tehnologiei și promovarea imaginii, suntem mai conștienți de noi, de impactul pe care îl avem asupra celor din jur, asupra planetei și tindem să creăm o lume mai bună în care să trăim, pentru că suntem mai miloși și mai atenți.

Poate exagerăm stând pe telefon și butonând, dar cunoaștem și ținem legătura cu mulți oameni asemeni nouă.

Poate ne exprimăm mai mult decât ar trebui și spunem lucrurilor pe nume, dar asta ne transformă în oameni mai liberi.

Poate suntem impulsivi și ne dăm demisia dacă jobul ne afectează viața, rupem relații dacă nu ne mai potrivim în acel decor sau ieșim în stradă dacă ne simțim umiliți, dar aceste lucruri au reușit să transforme mentalități, guverne și să transforme frica de a vorbi în obligația lor de a asculta populația. E drept, greșim la alegeri, pentru că în ciuda faptului că social media a devenit portavoce pentru generația noastră, în cabinele de vot trebuie să dăm like cuiva în care credem puțin, dar mai mult ca în restul. Și asta nu e de-ajuns. De aceea, mulți aleg să nu o facă.

Suntem generația Call-To-Action, dar avem nevoie de acțiune ca să răspundem. Dar asta ne face de temut în fața politicienilor. Suntem imprevizibili. E normal. Dă-ne o zi liberă și fugim cu toți banii la munte.

Suntem generația care știe mai multe despre aparențe decât toți consilierii de imagine ai unui om politic. Recunoaștem ușor ”hainele frumoase” puse pe o minciună și asta ne face mai greu de dus de nas.

Poate ne înfigem rădăcinile mai greu și alegem ca după 30 de ani să stabilim partenerul perfect, casa și numărul de copii, dar știm să ne selectăm partenerii mai bine, să facem copii când avem mai multe să le oferim și după multe cărți de parenting citite.

Poate facem copii mai târziu și mai puțini, dar noi știm că ei sunt plastilină în mâinile noastre modelatoare și știm că bătaia nu e ruptă din rai, ci din iadul frustrărilor pe care le dai mai departe și că afecțiunea dintre părinți nu e tabu, ci un model de parteneriat pentru copil. Astfel, putem spune că generația asta pe care o modelăm sau o vom modela, va fi mai bună decât noi.

Poate că punem multe poze cu pisici și câini pe Facebook, dar suntem generația care a observat că animalele suferă și nu sunt pentru amuzamentul nostru. Le respectăm mai mult și de aceea unii dintre noi șochează la masa de Crăciun cu refuzul de a nu mânca sarmale, tobă sau caltaboș, pentru că nu mănâncă deloc carne. Suntem generația în care au apărut vegetarienii, veganii și raw veganii – generația celor care salvează animale.

Ne place flexibilitatea, pentru că nu suportăm să fim încorsetați. Iar aici mă refer la orice. Vrem program flexibil, haine flexibile, vacanțe flexibile, ca să ne putem ”întinde”. Dar asta ne dă confort în orice.

Poate citim etichetele, ca să ne asigurăm că mâncăm sănătos, dar asta motivează industria alimentară să ofere produse mai sănătoase și să uităm de crenvurști cu muștar și șunca țărănească pentru micul dejun.

Suntem generația care preferă beneficiile în locul lucrurilor materiale. Nu dăm doi bani pe promisiuni, ci pe lucruri concrete și preferăm să ne placă unde suntem, unde lucrăm și cu cine suntem, mai mult decât banii sau lucrurile de lux.

Poate că suntem generația start-up-urilor, dar cineva trebuia să înceapă și lucruri noi. Și în ciuda faptului că viitorul e flexibil și poate e singurul lucru care ne sperie, dar ne și motivează să facem lucrurile mai frumoase în prezent.

Mda, avem și defecte. Dar, hai să privim partea frumoasă a lucrurilor.

We are the Millennials, my friends,
And we’ll keep on fighting ’til the end.